Kontynuując serię reportaży Galnet o kluczowych wydarzeniach w historii ludzkości, historyk Sima Kalhana wspomina wypadek Antaresa.
W zeszłotygodniowym artykule o Korporacji Sirius opisałam wypadek Antaresa jako jedną z większych porażek w historii organizacji. Do czasu niedawnego zniknięcia statku Starship One, była to największa katastrofa kosmicznego lotnictwa.
Liniowiec Antares miał być pierwszym z serii szybkich, wygodnych statków, podróż którym trwała by godziny zamiast typowych dla tych czasów tygodni, oferując zarazem niespotykany wcześniej na statkach takiej klasy luksus. Był to pierwszy statek używający nowego typu napędu nadprzestrzennego, przodka obecnie używanych napędów.
Antares zniknął podczas dziewiczej podróży w systemie Sirius w roku 3251, z wieloma sławnymi gośćmi na pokładzie. Cytat przejmującego opisu zdarzenia z Federal Times:
"Wasz reporter obserwował odlot Antaresa rozpoczynającego swoją dziewiczą podróż, oświetlało go surowe światło Sirusa odbijające się od jego agresywnych linii w trakcie kiedy powoli odłączał się od orbitala. Piloci opowiadają o cmentarzu zaginionych statków, miejscu gdzie spoczywają wszyscy którzy stracili życie podczas kolonizacji galaktyki.
Jesteśmy pewni że liniowiec Antares spoczywa tam wraz z nimi."
Nie jest znana dokładna przyczyna wypadku. Ostateczny raport wskazuje na przypadkowe uszkodzenie jednego z elementów podczas rozpoczynania skoku, które spowodowało mały pożar w istotnej części napędu, który doprowadził do poważnej eksplozji i niekontrolowanego skoku.
Oczywiście nie brakowało bardziej fantazyjnych przypuszczeń.
Od czasu wypadku nie został odnaleziony wrak, pomimo tego że taki fakt został zgłoszony kilkakrotnie. To połączone z brakiem definitywnego wyjaśnienia doprowadziło do bardzo wielu spekulacji na temat tego co się naprawdę zdarzyło.
Ostateczny raport na temat wypadku wykazuje, że procedury bezpieczeństwa głównego napędu nie były wystarczające. To opóźniło wprowadzenie napędów nadprzestrzennych do komercjalnych zastosowań o wiele lat, powodując straty finansowe w Korporacji Sirius i doprowadzając do wprowadzenia wielu dodatkowych procedur bezpieczeństwa w sekcji napędu.
Powiada się, że śmierć pasażerów i załogi liniowca Antares ocaliła wiele żyć w kolejnych latach, ponieważ zwiększona niezawodność napędów zmniejszyła liczbę zaginięć statków, w stosunku do poprzednich, dużo wolniejszych.